Våre tanker styrer våre prestasjoner

Våre tanker styrer våre prestasjoner

Selgere og idrettsutøvere: Hvordan idrettspsykologi kan hjelpe deg å lykkes

Selgeryrket er som en konstant konkurranse på en idrettsarena. Selgere må alltid være på sitt beste, og de må mestre kunsten å takle konkurransen med en positiv innstilling selv om de opplever negative resultater. 

 

Men hva kan selgere lære av idrettspsykologi og mantraet “Best når det gjelder”? La oss utforske hvordan prinsippene fra idrettspsykologi kan hjelpe selgere til å nå toppen av pallen og stå igjen som vinneren av konkurransen. 

Mental tøffhet i salg og idrett

Overskriften sier det hele: “Best når det gjelder.” Dette er et mantra som jeg har tatt med meg gjennom både mitt private liv og min karriere som næringslivsaktør. Det har vist seg å være uvurderlig, spesielt i de mest utfordrende øyeblikkene. For eksempel, da vi skulle forhandle en ny 100 millioner kroners kontrakt med en internasjonal partner, måtte min nærmeste leder og kollega melde forfall i siste øyeblikk. Jeg stod der alene, ansikt til ansikt med tre direktører som var klare for en tøff forhandling. I dette øyeblikket kom mantraet “Best når det gjelder” til nytte.

 

Men hvor lærte jeg egentlig denne verdifulle mentaliteten? Vel, min reise startet langt fra konferanserommet og forhandlingsbordet. Jeg vokste opp som ungdom i en drabantby utenfor Bergen, og det var én aktivitet som fascinerte meg mer enn noe annet: bowling. Jeg var besatt av det, så mye at jeg trente hver eneste dag i mange år. 

 

 

  

Min bowlingtrener lærte meg å fokusere på hver minste detalj i teknikken – hvert skritt, svingarmens hastighet, posisjonen til kneet, skulderen og kula, løftebevegelsen og til og med hvor i banen jeg skulle spille; stav nr 17 eller 17,5. Jeg ble ganske god på å forstå disse detaljene. Dette engasjementet førte til at jeg ble en del av bylaget, ble valgt ut til juniorlandslaget, og til slutt deltok i europeiske mesterskap.

Idrettspsykologi: Veien til å "gå inn i sonen"

Etter å ha tilbrakt mange år i støyende og nedslitte bowlinghaller, nasjonalt og internasjonalt, var det ikke lenger et spørsmål om hvorvidt jeg kunne få en strike. Det handlet om hvor ofte jeg kunne oppnå det, uavhengig av omstendighetene rundt meg. Det var på dette tidspunktet at jeg ble introdusert for idrettspsykologi og filosofien til Willi Railo, samlet mellom to permer, med tittelen “Best når det gjelder”. Jeg ble raskt fordypet i de mentale treningsmetodene som denne filosofien tilbød, med Walkman og kassetter som sentrale verktøy.

Det var gjennom idrettspsykologien at jeg lærte hvordan jeg kunne kontrollere tankene mine før viktige konkurranser. Jeg lærte å gå “inn i boblen” eller “inn i sonen,” begreper som i dag assosieres med store idrettsstjerner og deres utrolige fokus. Det var en læringsprosess som vi gjorde sammen som et lag, en klubb og et team. Vi trente på å mestre tankene før konkurransene. Vi lærte at det egentlig ikke spilte noen rolle om vi presterte dårlig i en kamp, fordi hvis vi hadde trent mentalt, kunne vi også komme tilbake og prestere godt.

Overføringen til næringslivet

Mine år i næringslivet har lært meg mange verdifulle leksjoner, men erfaringene fra bowlinghallen har alltid vært med meg. Istedenfor å “mate hjernen” med negative tanker som “dette kommer til å bli vanskelig” eller “oh, hun er konserndirektøren,” så velger jeg nå å justere hva jeg gir hjernen å jobbe med:

 

“Jeg har forberedt meg grundig og er klar for dette”

 

“Jeg har tillit til min egen kunnskap og mine ferdigheter”

 

“Jeg vil gjøre mitt beste, og det er alt jeg kan forvente av meg selv”

 

“Uansett hva som skjer, vil jeg være stolt av meg selv for å ha tatt sjansen”

 

“Det er naturlig å føle nervøsitet, men jeg kan bruke den som drivstoff for å prestere bedre”

 

På overflaten kan dette virke enkelt, men det krever kontinuerlig trening. Akkurat som idrettsutøvere, må vi næringslivsfolk også trene for å bli gode. Når vi gjør dette sammen, kan vi hjelpe hverandre, støtte hverandre og tørre å gå ut av komfortsonen. Det er på denne måten vi skaper en prestasjonskultur som aksepterer feil og oppmuntrer til vekst. Internt i organisasjonen og i relasjoner til andre. 

En sunn prestasjonskultur for salg og næringsliv

La oss omfavne en sunn prestasjonskultur som fremmer samarbeid, vekst og støtte. La oss verdsette hverandres styrker og støtte hverandre i våre svakheter. Når vi gjør dette sammen, vil vi oppdage at vi er i stand til å oppnå mye mer enn vi noensinne hadde trodd var mulig.

 

I et konkurransedrevet salgsmiljø, er mental tøffhet og positiv tenkning nøkkelen til suksess. Idrettspsykologi tilbyr verdifulle verktøy for å hjelpe selgere med å nå sitt fulle potensial. Som jeg har lært gjennom min reise fra bowlinghallen til forhandlingsbordet, er vi alle “best når det gjelder” når vi behersker kunsten å kontrollere våre egne tanker og reaksjoner. Gjennom kontinuerlig trening og støtte kan selgere oppnå suksess på samme måte som idrettsutøvere gjør på idrettsarenaen. 

 

Så la oss gå ut og konkurrere!

Del denne artikkelen:

Boost salget ditt med vårt eksklusive nyhetsbrev!

Vil du ha de ferskeste tipsene, strategiene og innsiktene innen salgscoaching rett i innboksen din? Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få tilgang til verdifull kunnskap som kan løfte salgskompetansen din til nye høyder.

Scroll to Top