5 steg til bedre salg
Hva er en effektiv salgsprosess?
Når du skal starte en salgsprosess på et produkt og/eller tjeneste, er det noen viktige punkter du bør ha kontroll på. Og – ikke minst – struktur på. I denne artikkelen forutsettes det at du kan produktet ditt/tjenestene dine og at disse sitter bunnsolid i ryggmargen. Det bør jo også være forutsetningen for de fleste som driver med salg.
Som en liten verktøykasse kan du bruke disse 5 tipsene når du planlegger å tilnærme deg et marked eller en kundegruppe med dine produkter og tjenester.
1. Research og forberedelse
Gjør grundig research om potensielle kunder. Jo bedre du forstår kundenes behov og utfordringer, desto mer effektivt kan du tilpasse din tilnærming. Lag en liste over Kunder du ønsker deg. Bruk eksisterende kundeliste som utgangspunkt, se hvilke bransjer du har mest av og finn bedrifter i denne bransjen som du ikke har men ønsker deg.
2. Bygg relasjoner og skap tillit
Salg handler ikke bare om å selge et produkt eller en tjeneste, men også om å bygge langsiktige relasjoner med Kunden. Fokuser på å skape tillit og etabler en god forbindelse ved å lytte nøye til kundenes behov og bekymringer. Du har to ører og èn munn; lytt dobbelt så mye!
3. Skreddersy løsninger
Fokuser på hvordan produktet ditt kan løse Kundenes spesifikke behov. Få frem verdien og fordelene ved å bruke ditt produkt/tjeneste, og gi konkrete eksempler som illustrerer hvordan det kan forbedre deres situasjon. Dette kalles for PSV (Pain, Solution, Value). Jo mer du tilpasser presentasjonen til hver enkelt Kunde, desto mer effektiv vil du være.
4. Følg opp
Etter en Kundedialog er det viktig å følge opp Kunden. Send en takkemail eller en oppfølgingsmelding for å vise at du er «på» og interessert i Kunden. Hvis du har diskutert spesifikke tiltak eller avtaler, følg opp med relevante dokumenter eller informasjon. Dette viser at du er engasjert i prosessen og det bekrefter din profesjonalitet
5. Forbedring og tilbakemelding
Reflekter over salgsprosessen og vær åpen for tilbakemeldinger. Vurdèr hva som fungerte godt og hva som kan forbedres. Hold deg oppdatert på nye salgsteknikker og trender, og lær av andre selgere. Evaluering er bra, justèr din tilnærming over tid, da oppnår du bedre resultater
Husk at salgsprosessen kan variere avhengig av bransje og produkt/tjeneste som du representerer. Disse stegene kan imidlertid gi deg et godt utgangspunkt for å øke effektiviteten i salgsarbeidet ditt.
Lykke til!
Hilsen Dr. Mulig